GLOW 2015

Al een paar jaar zag ik op Facebook foto’s voorbij komen van vrienden die naar GLOW gingen. GLOW is een lichtfestival waar kunstenaars en ontwerpers uit binnen- en buitenland allerlei vormen van lichtkunst tentoonstellen. Deze foto’s vond ik altijd erg indrukwekkend, en dus leek het me wel leuk om het eens van dichtbij te bekijken. Bewapend met een rol koekjes en een flesje drinken ging ik met 2 klasgenootjes naar Eindhoven.

Vorig jaar ben ik samen met mijn vader en zijn vriendin naar het Lichtfestival in Gent geweest: een vergelijkbaar festival als GLOW. Dit was echt gigantisch mooi! Grote gebouwen die helemaal belicht waren, toneel- en dansvoorstellingen die zich afspeelden aan de binnenkant van een huis (dat je alleen van de buitenkant door de ramen kon zien): een feest voor de oogjes.

Zo groot en massaal als dat het in Gent was, zo klein en ingetogen was het in Eindhoven. In het begin van de route moest je hele afstanden lopen tussen 2 kunstwerken. Ik had zelfs nog IMG_5006het gevoel dat we verkeerd liepen, maar door de hoeveelheid mensen die één kant op liepen kon dat niet zo zijn. Pas vanaf het moment dat we het park inliepen begon ik het pas leuk te vinden. Het was er een stuk rustiger als op de rest van de route omdat het compleet afgeschermd was. Er hingen een boel lampjes gemaakt van plastic flesjes. Nou vond ik dit niet heel indrukwekkend, maar het zette wel heel duidelijk een sfeer neer. Ik voelde me even helemaal zen.

Een stukje verder op de route kwamen we een hele grote ijzeren constructie tegen. Het was een soort van grote ronde kooi met daarnaast een vuurspuwend busje. Dit trok meteen onze aandacht. Er stond een bordje bij dat zei dat er een show zou plaatsvinden. Na een paar minuten wachten liep er een man de kooi in. Hij stak het een en ander aan met de vlammenwerper, en binnen een paar seconden ontstond er een gigantische vuur-tornado. Naast dit waren er nog een boel andere kunstwerken waar ik een paar mooie foto’s van gemaakt heb.


IMG_5055

IMG_5022

IMG_5048

IMG_4986

IMG_5052

Al met al was het een prima avondje, met een prima sfeertje. Maar of ik echt onder de indruk was van de kunstwerken? Nee. Er zat zoveel meer potentie in. Ze hadden handig gebruik kunnen maken van toneel en/of dans. Hier zag ik namelijk niks van terug. Maar misschien had ik ook te hoge verwachtingen, na het lichtfestival in Gent.

– Bram

Geef een reactie

